پترو پالایشگاه مروارید مکران

تنها پتروپالایشگاه نفت سنگین و فوق سنگین ایران و منطقه

موقعیت جغرافیایی

پروژه پتروپالایشگاه مروارید مکران

پتروپالایشگاه مروارید مکران در کیلومتر ۶۵ جاده جاسک میناب ـ جنب جاده بونجی مسکی واقع شده است.

موقعیت و جانمایی زمین پروژه به مساحت ۷۱۶ هکتار جهت احداث و توسعه پترو پالایشگاه مروارید مکران مشخص گردیده و عملیات اجرایی فاز اول آن شروع شده است.

درباره

پروژه پتروپالایشگاه مروارید مکران

این طرح عظیم با حجم سرمایه گذاری مالی بیش از ۸ میلیارد دلار و ضریب پیچیدگی حدوداً ۱۳.۵ در رده یکی از ابر پروژه‌های دنیا قراردارد و ساخت آن در دو فاز و مدت ۶۰ ماه برنامه‌ریزی شده است. با راه اندازی و بهره‌برداری از این پتروپالایشگاه علاوه بر توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی در سواحل مکران از خام فروشی و خروج از کشور سالانه بیش از ۱۱۰ میلیون بشکه نفت خام سنگین تولید شده میادین نفتی غرب کارون و نفت خام سنگین و فوق سنگین صادراتی جلوگیری شده و پس از فرآوری، سالانه بالغ بر ۱۴ میلیون تن محصولات استراتژیک و با ارزشی همچون گازوئیل یورو ۵ ،گاز مایع، بنزین و مواد اولیه خوراک پتروشیمی همانند بنزن و پارازایلن، پروپیلن و … جهت مصرف داخلی و بویژه صادرات تولید نموده و بدین ترتیب سالانه بالغ بر ۸ میلیارد دلار آورده این پروژه خواهد بود. 

هم اکنون حدود ۴۰۰۰ نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در این طرح مشغول به کار می‌باشند که این عدد با پیشرفت پروژه در طول مدت ساخت به ۴۵۰۰۰ نفر نیروی مستقیم و غیر مستقیم افزایش می‌یابد، در دوران بهره‌برداری نیز ۲۰۰۰ نفر به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد که سهم بسزایی در اشتغالزایی در منطقه محروم جاسک خواهد داشت.

پتروپالایشگاه مروارید مکران

مزایای پروژه پتروپالایشگاه مکران

اهمیت راهبردی پروژه

این پروژه با حجم سرمایه گذاری مالی حدوداً ۶.۲ میلیارد دلار و ضریب پیچیدگی حدوداً ۱۳.۵ یک ابر پروژه‌ جهانی و تنها پتروپالایشگاه نفت سنگین و فوق سنگین ایران در منطقه استراتژیک مکران است. از مهم ترین مزایای این پروژه می‌توان به جلوگیری از خام فروشی و تبدیل نفت سنگین و فوق سنگین به محصولات با ارزش و استراتژیک، تولید ثروت و اشتغال‌زایی در منطقه محروم جاسک و کمک به توسعه منطقه ای اشاره کرد.

آلبوم تصاویر

پتروپالایشگاه مروارید مکران